Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego nie zmieni warunków przetargu na realizację przewozów kolejowych na części linii kolejowych w woj. pomorskim w okresie od grudnia 2013 r. do grudnia 2014 r. Tak wynika z odpowiedzi na pytania do SIWZ, która została opublikowana na stronie internetowej UMWP (link).
Przypomnijmy. Przedmiotem kontrowersji jest umieszczenie przez UMWP, w jednym zadaniu przetargowym, realizacji przewozów na niezelektryfikowanym odcinku Malbork – Gardeja – granica województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego, razem z kilkoma odcinkami zelektryfikowanymi. Taki zapis de facto eliminuje z tej części przetargu Arrivę, realizującą przewozy na trasie Malbork – granica woj. – Grudziądz przewozy od 2009 r. Decyzja jest tym bardziej zastanawiająca, iż do tej pory trasa Malbork – granica województw była oddzielnym zadaniem przetargowym.
Dodatkowo kontrowersyjna jest zmiana zasad przetargu, która nastąpiła pomiędzy ogłoszeniem wstępnym o przetargu ze stycznia 2013 r., a przetargiem „właściwym” z sierpnia 2013 r. W ogłoszeniu wstępnym trasa Malbork – Gardeja – granica woj. była wykazana jako osobne zadanie. Dodatkowo w przetargu „właściwym” znalazło się zadanie realizacji połączeń w układzie Gdynia-Elbląg/Iława/Olsztyn, którego w ogłoszeniu wstępnym w ogóle nie było, natomiast w przetargu „właściwym” znalazło się w jednym pakiecie m.in. z trasą Malbork-granica województw.
W zeszłym tygodniu Arriva złożyła – o czym informowaliśmy – wniosek o zmianę zapisów przetargu „właściwego”, tak aby były one zgodne z zapisami ogłoszenia wstępnego i aby było możliwe złożenie osobnej oferty na trasę Malbork-granica woj. Odpowiedź UMWP jest jednoznaczna: zmian zapisów przetargowych nie będzie. W uzasadnieniu napisano m.in.: Zamawiający (…) w trosce o pasażerów oraz dbając o spójność systemu transportowego województwa uważa za zasadne określenie zamówienia zgodnie z treścią SIWZ.